Att forma en medarbetare eller att undervisa en student
DOI:
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.14v4i2a4Keywords:
cooperative education, co-op, utbildningssituationAbstract
Genom cooperative education (co-op) ges studenter möjlighet att inom utbildningen, praktiskt tillämpa sina kunskaper på en arbetsplats. Under co-op tilldelas studenten en av arbetsgivaren utsedd handledare. Co-op är ett trepartssamarbete mellan högskola, student och arbetsplats. Merparten av tidigare studier fokuserar studenternas upplevelse av co-op eller vad co-op kan innebära för studentens studiemotivation, framtida karriär och möjlighet till arbete. Syftet med denna fenomenografiska studie är att beskriva handledares uppfattning om handlednings syfte. Studien kan därmed bidra till kunskap om den utbildningssituationen studenter ställs inför i co-op. Studiens resultat, som är baserad på intervjuer, visar fyra olika uppfattningar om handlednings syfte: Stödja in i gemenskapen, Delge specifikt kunskapsinnehåll, Att få möjlighet att lära och Bidra till produktionen. Handledarnas uppfattningar indikerar att studenten förväntas praktiskt tillämpa teoretisk kunskap och få arbets- och yrkesrelaterade erfarenheter genom ett socialt lärande. Variationerna i handledarnas uppfattningar antyder även att det samlade kunskapsinnehållet som studenten får ta del av under co-op kan variera stort. Utifrån resultatet diskuteras möjligheter och hinder för studentens lärande under co-op.
References
Almrud M.& Hjortzberg G. & Krassén P. (2011). Högskolekvalitet 2011. Svenskt Näringsliv.
Tillgänglig på internet: http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00026/H_gskolekvalitet_201_26436a.pdf
Co-op – en bra affär. (2012). Högskolan Väst hemsida Tillgänglig: http://www.hv.se/coop (2012-03-06)
Cooper L. & Orrell, J. & Bowden, M. (2010). Work integrated learning : a guide to effective practice. London: Routledge. [Elektronisk].
Fifolt, M. M. (2006). Students perception of mentoring in a university cooperative education program. Birmingham: Alabama.
Garsten, C. & Jacobsson, K. (red.). (2004). Learning to be employable: new agendas on work, responsibility and learning in a globalizing world. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Larsson, M. & Lindén, J (red.). (2005). Handledning: perspektiv och erfarenheter. Lund: Studentlitteratur.
Marton, F. & Booth, S. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur.
May, T. (2001). Samhällsvetenskaplig forskning. Malmö: Studentlitteratur.
Mården, B. (2007). Arbetsintegrerat lärande - bilder och motbilder. Trollhättan: Högskolan Väst.
Roojien, M.v(2009). Transforming 21st Century Corporate-University Engagement: From Work-Integrated Learning (WIL) to Learning-Integrated Work (LIW). Journal of Cooperative Education and Internship, 45(01), 5-9
Statens statistiska centralbyrå. (2010). Länens arbetsmarknad – befolkning, näringsliv, yrken och framtida pensionsavgångar. Tillgänglig på internet: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_2007A01_BR_AM78BR1001.pdf
Sandberg, J. & Targama, A. (1998). Ledning och förståelse: ett kompetensperspektiv på organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Theliander, J. & Grundén, K & Mårdén, B. & Thång P-O. (2004). Arbetsintegrerat lärande. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (2002). Stockholm: Vetenskapsrådet Tillgänglig på Internet: http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/etikreglerhs.pdf
Weizs, M. (2001). The added value of a cooperative education program.
Tillgänglig på internet: http://researchbank.rmit.edu.au/view/rmit:4912
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511803932
Wheeler R-E. (1999). Cooperative education in physical education, an exploratory study of students' perceptions of co-op experiences. National Library of Canada.
Wiseman, R. L. & Page, N. (2001). Site supervisors and students perceptions of quality indicators of cooperative learning. Journal of Cooperative Education, 36 (1), 61-75.
Zegwaard Karsten E. & Coll Richard K. (2011). Using cooperative education and work-integrated education to provide career clarification. Science Education International 22 (4), 282-291.
Åberg, Karin (2009). Anledning till handledning: skolledares perspektiv på grupphandledning. Diss. Högskolan i Jönköping.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Maria Johansson Mahic, Maria Skyvell Nilsson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
From 2021 NJVET publishes all articles under the Creative Commons License CC BY 4.0.