Yrkesbevis för godkänt yrkesprov i floristutbildning

[Professional certificate in floristry education]

Authors

  • Camilla Gåfvels Konstfack, Stockholm, Sverige

DOI:

https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.20103122

Keywords:

assessment actions, professional certificate, floral arrangement, vocational knowing

Abstract

This article is about vocational knowing in a school context, focusing on teachers’ inter- action and assessment actions. The empirical data consist of audio-recorded episodes from the assessment of a professional certificate exam, describing how five teachers to- gether assess floral arrangements. The study examines the assessment of a bouquet, and contributes to a discussion about (i) the botanical material’s importance in the assess- ment, and (ii) changes in the assessment conversation’s organisation in the form of ne- gotiations; aiming to visualise the vocational knowing and ‘dual roles’ of the teachers. The analysis highlights how aesthetic abstractions form the content of the conversation, related actions, and what aspects of professional knowing that are expressed relationally between teachers in situ. Results from the study show that respect for the material is an important part of vocational floristry knowing.

References

Akner-Koler, C. (2007). Form & formlessness: questioning aesthetic abstractions through art projects, cross-disciplinary studies and product design education Diss. (sammanfattning) Göteborg: Chalmers tekniska högskola, Stockholm.

Anttila, P. m. fl. (2010). Dokumenterat om yrkesprov! Genomförande av yrkesprov i praktiken. Publikationer från Rådet för utbildningsutvärdering 45. Jyväskylä.

Duranti, A. & Goodwin, C. (red.) (1992). Rethinking context: language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge Univ.

Floristernas yrkesråd (2015). Yrkesbevis. Hämtad 2015-01-10, från http://florcert.se/index.php/yrkesbeviset

Friches, N. (2015) ”Svendeprøven som indvielses- og afgangsritual i erhvervsuddannelserne” (ska kompletteras eftersom den kommer vara med i samma antologi som min text)

Goodwin, C. & Goodwin, M. (1992). Assessments and the construction of context. I Duranti, A. & Goodwin, C. (red.) Rethinking context: language as an interactive phenomenon Cambridge: Cambridge Univ.

Goodwin, C. (1997). The blackness of black: Color categories as situated practice. I Resnick, L.B, Säljö, R., Pontecorvo, C. & Burge, B. (red.) Discourse, Tools and reasoning: Essays on situated cognition. Berlin: Heidelberg, New York: Springer.

Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96 (3), 606-633. DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100

Goodwin, (2000). Handling och förkroppsligande i situerad mänsklig interaction. I Melander, H. & Sahlström, F. (2010). Lärande i interaktion. (1. uppl.) Stockholm: Liber.

Hakala, R. (2007). Yrkesprovens inverkan på lärarens och arbetsplatshandledarens arbetsbeskrivningar. Edita Prima Ab, Helsingfors.

Janik, A. (1996). Kunskapsbegreppet i praktisk filosofi. Eslöv: B. Östlings bokförl. Symposion.

Latour, B. (2012). Artefaktens återkomst: ett möte mellan organisationsteori och tingens sociologi. (2. uppl.) Stockholm: Santérus Academic Press.

Lefstein, A. & Snell, A. (2011). Promises and Problems of Teaching with Popular Culture: A Linguistic Ethnographic Analysis of Discourse Genre Mixing in a Literacy Lesson. Reading Research Quarterly, 46 (1), s. 40–69. DOI: https://doi.org/10.1598/RRQ.46.1.3

Lindberg, V & Löfgren, R (2011) Bedömningshandlingar i två klassrum. Likartat kemiinnehåll men skilda inramningar. I Eriksson, I (red.) Kemiundervisning, text och textbruk i finlandssvenska och svenska skolor: en komparativ tvärvetenskaplig studie. Stockholm: Stockholms universitets förlag.

Lindwall, O. m.fl. (2008). Att ge och ta kritik: Examination i arkitektutbildning som hybrid aktivitet. I Lindberg, V. & Borg, K. (red.) Kunskapande, kommunikation och bedömning i gestaltande utbildning (199-211). Stockholm: Stockholms universitets förlag.

Polanyi, M. (2009). The tacit dimension. Chicago: The University of Chicago Press.

Rampton, B. (2010). Linguistic ethnography, interactional sociolinguistics and the study of identities. I Coffin.C. m.fl. (red) Applied Linguistics Methods: A Reader. London: Routledge/Open University. 234-250.

Richardsson & Stokoe, 2014 Nevile, M., Haddington, P., Heinemann, T. & Rauniomaa, M. (red.) (2014). Interacting with objects: language, materiality, and social activity. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Skolverket (2015). Gymnasiearbete. Hämtad 2015-01-10, från http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/gymnasiearbetet/gymnasiearbete-for-yrkesexamen-1.181640

Utbildningsstyrelsen (2015). Yrkesprov och lärdomsprov. Hämtad 2015-01-10, från http://www.oph.fi/utbildning_och_examen/yrkesutbildning/grundlaggande_yrkesutbildning/yrkesprov_och_slutarbete

Wertsch, J.V. (1998). Mind as action. New York: Oxford University Press.

Downloads

Published

2021-02-17

How to Cite

Gåfvels, C. . (2021). Yrkesbevis för godkänt yrkesprov i floristutbildning: [Professional certificate in floristry education]. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(3), 122–137. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.20103122