Att vetenskapligt förankra ett yrkeslärarprogram: Erfarenheter från ett utvecklingsprojekt

[Developing a scientific foundation in vocational teacher education: Experiences from a Swedish project]

Authors

  • Anna Annerberg Dalarna University
  • Anna Karin Fändrik Dalarna University

DOI:

https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1883124

Keywords:

Academic competence, vocational teacher education, scientific foundation, course content, development project

Abstract

Demands on the scientific foundation of Swedish Vocational Teacher Education has led to a development project on academic competence at Dalarna University in 2018. The project contained two sub-projects; the construction of a matrix, to display the progression of students’ academic competence; and the implementation of a series of seminars on VET research. This article presents the point of departure and the methods used, together with the results of mappings and analysis of four different aspects of academic competence. This inventory of features of academic competence in teacher education, evokes a wide range of questions on the meaning and consequence of scientific foundation, the research-practice relationship and concrete questions concerning course content.

References

Johansson, B. (Red.) (2010). Att undervisa med vetenskaplig förankring – i praktiken. Konferensbidrag presenterat på Universitetspedagogisk utvecklingskonferens 8 oktober 2009. Uppsala: Uppsala universitet, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling.

Högskolan Dalarna. (2016). Nyckelkompetenser inom lärarutbildningen. Internt policydokument. Falun: Högskolan Dalarna.

NSHU. (2006). Att skriva förväntade studieresultat. Stöd för att skriva förväntade studieresultat på kursnivå. Hämtad 20 januari 2018 från http://kursutveckling.se/dok/nshu_Larandemal_061011.pdf

Stockholms universitet. (2005). Generiska kompetenser och färdigheter. Hämtad 20 januari 2018 från http://www.upc.su.se/bologna/pdf/Generisk_kompetens_tabell_051213.pdf

Downloads

Published

2019-01-10

How to Cite

Annerberg, A., & Fändrik, A. K. (2019). Att vetenskapligt förankra ett yrkeslärarprogram: Erfarenheter från ett utvecklingsprojekt: [Developing a scientific foundation in vocational teacher education: Experiences from a Swedish project]. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(3), 124–140. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1883124