Att vetenskapligt förankra ett yrkeslärarprogram: Erfarenheter från ett utvecklingsprojekt
[Developing a scientific foundation in vocational teacher education: Experiences from a Swedish project]
DOI:
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1883124Keywords:
Academic competence, vocational teacher education, scientific foundation, course content, development projectAbstract
Demands on the scientific foundation of Swedish Vocational Teacher Education has led to a development project on academic competence at Dalarna University in 2018. The project contained two sub-projects; the construction of a matrix, to display the progression of students’ academic competence; and the implementation of a series of seminars on VET research. This article presents the point of departure and the methods used, together with the results of mappings and analysis of four different aspects of academic competence. This inventory of features of academic competence in teacher education, evokes a wide range of questions on the meaning and consequence of scientific foundation, the research-practice relationship and concrete questions concerning course content.
References
Johansson, B. (Red.) (2010). Att undervisa med vetenskaplig förankring – i praktiken. Konferensbidrag presenterat på Universitetspedagogisk utvecklingskonferens 8 oktober 2009. Uppsala: Uppsala universitet, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling.
Högskolan Dalarna. (2016). Nyckelkompetenser inom lärarutbildningen. Internt policydokument. Falun: Högskolan Dalarna.
NSHU. (2006). Att skriva förväntade studieresultat. Stöd för att skriva förväntade studieresultat på kursnivå. Hämtad 20 januari 2018 från http://kursutveckling.se/dok/nshu_Larandemal_061011.pdf
Stockholms universitet. (2005). Generiska kompetenser och färdigheter. Hämtad 20 januari 2018 från http://www.upc.su.se/bologna/pdf/Generisk_kompetens_tabell_051213.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Anna Annerberg, Anna Karin Fändrik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
From 2021 NJVET publishes all articles under the Creative Commons License CC BY 4.0.